Kollikock kollikock (Ninni)

Den här veckan har jag varit lite kock igen. Det är roligt få användning av kockkunskaperna även som lärare. Man kan kanske lite naivt tro att det inte år att göra särskilt avanceradade grejer med ett gäng femmor. Det skulle inte kunna vara mer fel. Tror att det är därför hemkunskapsundervisningen i skolan tenderar att bli så fasansfullt trååååkig och ja, gammaldags. Det går att både nå målen och göra ROLIGA saker.



Kollegan Karin och jag samarbetar med hemkunskapen i år och istället för att skicka upp eleverna till högstadiet en gång i veckan ska vi ha fyra stora matprojekt under året. På det här sättet anser jag att eleverna får mycket bredare kunskaper. De kan t.ex. vara delaktiga i planeringen och följa med och handla.



Igår kväll avslutade vi vårt första projekt. Eleverna bjöd in till föräldramöte med en avsmakningsmeny. Vi har arbetat med svensk husmanskost så vi bjöd på svensk tapas som representerar olika delar av landet och med stor variation av råvaror.

Jag hjälpte förvisso till, men här är menyn som ungarna satte ihop:

Klämmans morotsbröd med rökt lax och färskost.
Vilda rullar med rökt hjortkött och pepparrotscreme.
Små bakade potatisar med gubbröra.
Minipajer med skaldjur.
Knäckisar med skagenröra.
Köttbullar på pinne med potatis och lingonsås.

Chokladmousse med hallon och vit choklad.
Äppelpaj med knäcktäcke och femmans egen vaniljsås.
Rullade plättar med femmans drottningsylt.

Inte illa, va? Man måste ju få skryta lite när eleverna är så braiga!


Kommentarer
Postat av: Lotta

För att inte tala om vilken braig lärare de braiga barnen har :)



kram

Postat av: Pauline

Oj, jag är verkligen imponerad. Vilket jobb ni måste lagt ner. Tänk om alla lärare var så engagerade.

Kram

2010-11-19 @ 22:02:36
Postat av: Åsa

Håller med Lotta! Kan dessutom intyga att det smakade mycket gott :)

2010-11-20 @ 10:10:24
Postat av: Anna2

Vilket resultat, ni (elever och självklart deras lärare) var så duktigt. Synd att man hade fredagsfika just den dagen för resterna från ert föräldramöte slog mina pajer med hästlängder, mums.

2010-11-20 @ 11:37:50
Postat av: Jonas

Nu blev jag riktigt hungrig!

2010-11-24 @ 22:15:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback