Radiodagen (Ninni)

Ett av mina mer tidskrävande projekt de här senaste veckorna är radiodagen som är på onsdag.
Radiodagen är ett EU-projekt som innebär att alla skolor i Mjölby kommun som vill, får sända liveradio under trettio minuter.

Vad programmet ska handla om är helt valfritt och upp till varje skola att bestämma.
Jag har jobbat med en grupp sexor på Klämman och de har valt att göra en humortalkshow.
Målgruppen för programmet är låg- och mellanstadiebarn, men de hoppas även att en eller annan vuxen ska få sig ett fniss.
Själv fnissar jag åt det mesta i showen, men det säger kanske mer om mig än programmet...

Det jag är mest nöjd över är att vi har lyckats få med varenda unge på skolan i showen i det förinspelade materialet.
Jaja, förutom några stackare som var sjuka den dagen vi spelade in.
Därför är de flesta av eleverna eld och lågor över att få höra sig själva i radio - även om det kanske "bara" handlar om att de sjunger en sång tillsammans med klassen.

Tanken var att vi under onsdagen skulle ha ett radiocafé på skolan, där vi gemensamt skulle lyssna på sändningen.
MEN. Nu har arrangörerna - som har varit kanonbra genom hela förarbetet - klantat sig.
Vi tog för givet att låg- och mellanstadieskolorna skulle få de tidiga sändningstiderna och högstadieskolorna och gymnasierna de senare eftersom de går längre dagar.
Men nej.
Dessutom sänder Bjälbotullskolan i 90 minuter på bästa sändningstid, istället för överenskomna 30 minuter.
Så. Nu har vår talkshow halkat ner i programmet och sänds kl 14.30.
Våra elever slutar senast kl 14.
Och klockan 14.30 sitter många av dem på sina skolbussar.
De missar alltså programmet.
Det gör mig så himla sur.
Det kommer säkert att gå att lyssna i efterhand, men det är ju inte alls samma sak som att lyssna på hur två av ens skolkamrater sitter i en studio och sänder LIVE.

Efter att eleverna har lagt ner så här otroligt mycket jobb känns det väldigt snöpligt.



Hur som.
Det jag skulle komma till var att Corren gjorde ett reportage om vår radioproduktion idag.
Missa nu inte det i morgondagens tidning!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback