Ni glömmer väl inte att rösta?! (Ninni)

Jag röstar på Folkpartiet och det gör jag av flera anledningar. Många av dessa är skolrelaterade och jag tänkte dela med mig av NÅGRA av dem.

         

Jag är för en individanpassad undervisning där man utnyttjar elevernas styrkor för att få eleverna att växa ytterligare. Att ha talang i matematik och andra teoetiska ämnen ska vara precis lika accepterat som det är att vara bra på fotboll. Det får aldrig vara fult att vara bra på något. En elev ska heller aldrig behöva sänka sig till en annan elevs nivå bara för att individer inhämtar kunskaper i olika hastighet och på olika sätt.

Jag är för fasta rutiner, ordning och reda, och lugn och ro. Alla elever är olika och lär sig olika bra i olika situationer - men hittills har min erfarenhet visat att arbetsro är avgörande för goda studieresultat. Det känns dock viktigt att påpeka att en lugn arbetsmiljö inte utesluter en kreativ sådan. Många av oss lärare är professionella nog att erbjuda varierade inlärningsmiljöer med varierade inlärningsmetoder.

Jag är för läxor eftersom det är ett sätt för eleverna att lära sig att planera och ansvara för sin egen inlärning. Jag tycker också att skolor ska erbjuda "läxhjälp" då det finns hemmiljöer där den rätta uppbackningen saknas.

Som förälder måste det kännas tryggt att veta att vi lärare numera kontinuerligt utvärderar elevens utveckling. Det som sägs under utvecklingssamtalen är inte bara några informella ord, utan faktiskt en professionell och väldokumenterad bedömning utifrån uppsatta mål. I Mjölby kommun använder vi oss av systemet P.O.D.B för att utvärdera varje elevs kunskapsutveckling. Genom P.O.D.B minskar risken avsevärt att en elev "glöms" bort. Det blir tidigt tydligt om en elev håller på att hamna på efterkälken. Det är inte ett perfekt system (än), men det är tydligt för föräldrar och elever och det kräver att läraren har gjort sin läxa. Jag tänker att det är en slags kvalitetsgaranti för eleven och dennes föräldrar. 

Jag tycker som många andra att läraryrkets status måste höjas. Jag tror att vi lärare ökar vår professionalitet genom den form av dokumentation som Folkpartiet har drivit igenom under den här mandatperioden. Vissa smutskastar gärna detta genom att t.ex. hävda att det handlar om betyg på förskolan. Så är det naturligtvis inte, utan syftet är en tidig kunskap av barns styrkor och svagheter. Styrkorna för att tidigt veta vad man ska uttnyttja/bygga vidare på samt använda sig av för att stärka elevens självkänsla - svagheter för att så tidigt som möjligt kunna sätta in hjälp, för ju tidigare hjälp sätts in - desto mindre hjälp behövs.

Det ska löna sig att vara en bra lärare, på samma sätt som det lönar sig att vara bra på något annat yrke. Jag tycker att det är alldeles för mesigt när det gäller individuella lönesättningar. Även om ingen blir lärare med förhoppningen att bli rik, är det viktigt att få betalt för det arbete som utförs. Många av oss lärare ägnar oss för mycket åt volontärarbete.

Att lärare ägnar sig åt undervisning i de ämnen som de är utbildade i, är inte en självklarhet idag. Det tycker jag är synd och skam. Endast när jag har rätt kompetens och/eller intresset för ett ämne kan jag väcka mina elevers lust att lära.

Naturligtvis ska vi lärare också har rätt till en egen arbetsplats. Vi i Folkpartiet driver kampanjen "En till en" där vi vill att varje lärare ska ha tillgång till en egen dator. Dels för att lärare ska kunna svara upp mot de ökade föväntningarna på professionen - men också för att kunna uttnyttja och använda den senaste teknologin i  undervisningen. Det duger inte att eleverna är bättre än sina lärare i datakunskap. Vidareutbildning är ett måste.

Av dessa anledningar, samt många fler, röstar jag på Folkpartiet!

       

I Mjölby kommun - i synnerhet i Mantorp - har Folkpartiet lyckats genomföra många förbättringar genom åren. Detta tack vare engagerade och kompetenta personer samt väljarnas stöd. Men det finns ännu mer att göra! Min förhoppning är att Mjölby kommuns väljare håller med, och att vi på måndag kan börja planera för kommande fyra år. 

Kommentarer
Postat av: Jonas

Hade jag bott i Mjölby hade jag röstat på folkpartiet! Lycka till i valet!

2010-09-19 @ 20:16:11
Postat av: josefin

Jag kryssade för dig idag! :)

Postat av: Ninni

Josefin! Tack snälla. Det gör mig väldigt glad. Lovar att förvalta din röst väl. :)



Jonas: Du får flytta hit till nästa val.. ;) Och tack för de fina orden.



Kram på er båda två!

2010-09-20 @ 00:40:10
URL: http://kellandersisters.blogg.se/
Postat av: Åsa

Hon är inte bara snygg, hon är dessutom klok som en bok, självklart fick du min röst Ninni! :)

2010-09-20 @ 20:43:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback