Och så lite politik på det (Ninni)

I helgen har Folkpartiet hållit riksmöte i Linköping.
Jag var så klart där.
Pappa och de andra mjölbyfolkpartisterna lika så.

Det blev två fullspäckade dagar.


Jan Björklund sparkade igång med ett mycket inspirerande tal. Allt från Davis Cup till hushållsnära tjänster behandlades och en känga eller två till "de röd-gröna" utdelades.

Det bjöds även på anföranden av Cecilia Malmström och Nyamko Sabuni. Och så är det ju alltid underhållande och intressant att lyssna på Marit Paulsen.


Maten var det inget fel på dessa dagar. Närmast i bild syns Anna, Carina, Gun-Inger, Yvonne, pappsen och jag. Tobias fotograferade. Vi åt och glufsade i oss så att det stod härliga till. Däremellan knyckte vi godis i montrarna.


Pappa var inte alls så trött som han såg ut och jag fladdrade lite med näsborrarna för att göra Anna glad.


Ett av alla utmärkta seminarium. Här talade lärarnas riksförbunds ordförande Metta Fjelkner och professorn Sigbrit Franke om hur läraryrkets status ska förbättras. Visste ni att de flesta som läser till lärare idag har sökt till utbildningen i andra eller tredje hand? Det är ju inte klokt! Att bara bli lärare för man inte kom in på det man egentligen ville. För några år sedan fanns det en slogan till lärarutbildningen som gick ut på att det är en mänsklig rätt att vara lärare. Det är det väl för sjutton inte alls?! Går man in med den attityden blir man nog inte en särskilt bra lärare... Så det viktigaste verktyget i att förbättra statusen (och med den förhoppningsvis även lönen...) för oss hårt slitande lärare är att reformera lärarutbildningen. Med bland annat en tydligare inriktning - grundlärare och yrkeslärare - som i sin tur är indelad mot de olika åldrarna och därför kan erbjuda rätt utbildning för rätt åldersgrupp. Och där ämnesdidaktik återinförs! Istället för det här lite smått och gott av varje-flummet som jag tycker min egen ubildning bestod en del av. Och i framtiden kommer förhoppningsvis klassrumsarbetet stå i centrum och premieras igen. I alla fall om fp/alliansen får bestämma! JAAA! säger jag om det.

Resten då? Som sig bör när det är kongress vankades det finfin middag med sång och underhållning på kvällen.


På lördagskvällen blev det finmiddag. Pappa var ensam tupp bland hönorna.
Här ser ni Yvonne, Gun-Inger, Carina och pappa.


Jag vet inte, men jag tror att han trivdes ganska bra. Vad tror ni?

Det var många kända ansikten på plats. Jag passade till exempel på att skaka hand med Jan Björklund, Lars Lejonborg, Cecilia Malmström och lite annat löst folk. Alexander Bard sprang jag på i entrén där han glatt spatserade runt i sina shorts, trots bara nån plusgrad och snö ute. Undrar hur det kommer sig att hans ben aldrig blir solbrända?

Nu får det vara nog för idag.
Kära nån så trött jag är.
God natt på er!

Kommentarer
Postat av: Åsa

Man kan iaf inte klaga på ditt engagemang, det bådar gott inför framtiden! Du har redan värvat en röst! Heja!!

2009-03-09 @ 22:22:39
Postat av: Alexandra

bra jobbat!

har du färgade linser? eller har du så bruna ögon??

Postat av: Alexandra

de var iaf fint!

2009-03-10 @ 07:37:13
URL: http://fiestadfogdegard.blogg.se/
Postat av: Ninni

Åsa: haha.. Tack! Det känns bra!

Alle: Tack du också. Ibland är jag brunögd - ibland inte... Det beror på humöret. ;-)

2009-03-11 @ 06:51:22
URL: http://kellandersisters.blogg.se/
Postat av: Anna

Som i Twilight. Du kanske var "törstig" på bilderna.

2009-03-11 @ 09:04:41
URL: http://kellandersisters.blogg.se/
Postat av: Ninni

Jag ska ut och "jaga" i helgen....

2009-03-11 @ 17:17:59
URL: http://kellandersisters.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback