Speechless (Ninni)

Jag har varit på en väldigt bra föreläsning idag.

Mats Andersson, från ett företag som heter
netscan, har berättat om hur våra unga har det på internet.
Hur vanligt det är med pedofiler på ungdomssajterna, som i de flesta fall har ett nära samarbete med porrindustrin, och hur de går till väga för att vinna barnens förtroende. (Begreppet "ful gubbe" finns tydligen inte längre. Nu uppger snuskäcklen sin riktiga ålder och jobbar istället långsiktigt. Eftersom var och varannan unge har webcam så blir de avslöjade för snabbt annars.)

Ruggigt, var det.
Helt ärligt så trodde jag att jag åtminstone hade lite koll på vad som försiggår på nätet.
Det kan jag nu konstatera att jag inte har.

Edit:
Nu har jag även gjort läxan.
Vi skulle logga in på snyggast.se's chat som t.ex. Lisa12.
Mats sa att det antagligen inte skulle dröja mer än 15 sek innan vi blivit kontaktade i ett sexuellt syfte.
Det stämde tyvärr.
Fyra hugg på mindre än en minut.
Det var riktigt obehagligt!
Det har hänt mycket sen "heta linjen"...
(Och när någon vill camma med en betyder det inte att de vill borsta ens hår...)

Kommentarer
Postat av: Sandra

Ah den var sjukt bra faktiskt, mycket man inte har en aning om! Jag gjorde oxå min läxa.....fick 6 "hugg" efter jag vart inloggad i 30 sec! Helt ofattbart!



Mycket bra föreläsning!

2008-09-17 @ 22:18:39
Postat av: Jonas

Låter som en nyttig föreläsning. Har IT-chefen (som vissa kallar web-ansvarig) för Klämmestorpsskolan hunnit gardera sig mot de nya hoten?

2008-09-17 @ 22:23:01
Postat av: Ninni

Sandra: Visst var föreläsningen bra! Var du på samma sm jag? Eller på nån av barnens? Hade varit intressant att se deras reaktioner.



Jonas: Som IT-chef är det viktigt att hålla sig a jour med nymodigheterna! Och ja, vi står redo mot yttre hot! Come and get us! säger jag till alla skurkar. De kommer nämligen inte ha en chans.

;-)

Postat av: Jill

Det är helt sjukt det där. Gjorde ett jobb på det där för något år sedan och upplevde precis samma sak. Sorligt. Skrämmande.

2008-09-24 @ 10:54:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback