Läsartävling (Ninni)

Mail och kommentarer har fullkommligt strömmat in de senaste dagarna. Det är förfågningar och, i vissa fall, direkta krav på att jag skall publicera en närbild av det berömda testamentet.

Jag önskar eder lycka till och utlyser härmed en belöning till den som lyckas tyda det. image772
Jag kan själv se att det står efter moget betänkande så det får ni inget pris för. Det skall dessutom tilläggas att det här är den minst blekta sidan och alltså den som är lättast att tyda.

Än en gång, lycka till!

Kommentarer
Postat av: P

Det där är ju helt jävla omöjligt. Kan ni inte lämna in det nånstans?

2007-07-13 @ 23:34:22
Postat av: Anonym

Hej! Nu har jag smugit in på er sida och smygkikat lite:) Jag kunde inte låta bli att fastna för brevet/testamentet du/ni hade hittat. Vad spännande! Kanske är det dags för mig med att bege mig upp och rota runt lite på vår vind. Har aldrig varit där uppe måste jag erkänna :)
Jag tror dock att jag fick ut lite av vad som stod i brevet. Inte allt dock, det var ju jättesvårt att se. Men har man inget bättre för sig så är ju lite knep och knåp alltid trevligt! Det här är vad jag tror mig se i brevet (+lite egna gissningar):
Inbördes Testamente och Gåfwobref
Vi, undertecknade ?äkta maka gör här (i g??ligt)
att vi oss i mellan överenskommit, samt här igenom
befattat att ???.. ??. af att som den andre
öfwerlifwer skall den efterlifwande makan för-
blifwa i ostörd befattning, af alla ????.. gemensamma
Egendom så wäl den nu Befintliga Stora Byggnaden
samt aw wåra befintliga Lösegendomar, ärft och för?..
att oklanderligt äga fritt disponera och befatta, som
sin wälfägna egendom, ???? ä.. den efterliwande an-
swarar för alla skulder och kostnader,
Sen hoppas wi att alla ?? befatta . som wi
efter moget betenkande för?..ggade af wårt
framtida eller, upprättade, matte?iga widsord,
H??? wi med wåra namn underskrifwits
?. ?.. kallade wittnens närwaro, Botkyrka? ???
St Ljunga den 10 februari 1870
CT Elggren
Anna Sophia Söderberg
med ??? på ???.
Att Lif??? Carl Thure Elggren och dess
hustru Anna Sophia Söderberg
Oj, vilket långt inlägg det blev! Sorry! Det är bäst jag slutar innan jag blir precis dumförklarad av alla ;) Ha en bra dag! Nu ska vi ut och klippa gräs och häckar. Kul!

2007-07-14 @ 10:48:58
Postat av: Ninni

Oj! Vilket jobb du lagt ner, jag blir imponerad. Fast visst är det lite spännande? Måste nästan ta reda på vem som dog först och om den som blev ensam fick bo kvar. Tänk vad tragiskt det vore annars. Fast de var ju gifta så det borde ju ha ordnat sig.
Håll ögonen öppna, del två av testamentet kommer snart.
Tusen tack för hjälpen!

Postat av: Pauline

Hej igen!
Hoppas det kommer till nytta, det lilla jag kunde lösa. Det var jättespännande när man väl började, kunde ju inte sluta. Visste själv inte att jag hade de talangerna :) Ser fram emot del 2.
Ha en bra kväll! Hoppas blåbärspajen smakar.

2007-07-14 @ 18:45:39
Postat av: Anna

Blåbärspajen var underbar!

2007-07-14 @ 22:31:47
URL: http://kellandersisters.blogg.se
Postat av: Ninni

Måste bara kolla. Är det Pauline från Mantorp? Kvällen var toppen! Hoppas att ert pyssel i trädgården gick bra och att det inte regnade på er! Kram och tack igen.

2007-07-14 @ 23:06:02
URL: http://kellandersisters.blogg.se
Postat av: Pauline

Ja, visst är det Pauline från Mantorp (numera Spångsholm). Sitter här nästgårds och följer ert sommarmysterium ;) Ser fram emot att höra om du hittar något om de som skrivit brevet.

2007-07-15 @ 10:55:32
Postat av: Ninni

Men Pauline. Kom över och kolla live istället så kan vi ta en fika! Det är ju bara tvärs över åkern! Jag är ledig ganska mycket just nu så säg till när det passar! Kram

2007-07-15 @ 23:55:19
URL: http://kellandersisters.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback