Karlsbomysteriet (Ninni)

Det här är lite av ett mysterium. När vi renoverade övervåningen hittade P ett litet papperspaket bakom en av takstolarna. Det visade sig vara Testamente och gåfvobref daterat 10 feb 1870. Tyvärr går det inte att tyda vad det står pga 1) att handstilen är så snirklig och fin 2) dåtidens svenska är inte helt enkel 3) varje gång jag öppnar pappret tycker jag att texten bleks ytterligare.

Är det nån som är bra på att tyda gammelsvenska i dåligt skick? Skulle vilja veta vad det står. Uppenbarligen var det ju någon som missade ett testamente och kanske missade ett arv.
174189-771

Kommentarer
Postat av: D

Läckert fynd. Men så svårt är det väl inte med skrivstilen, och särskilt inte med svenskan, som i princip är oförändrad. Lägg ut så stora bilder att det går att läsa texten.
Texten bleks säkert inte, men det är definitivt inte bra att vika papperen.

2007-07-11 @ 14:54:20
Postat av: Ninni

Vänta bara så ska jag lägga ut nya bilder. Det är stört omöjligt att se vad det står. Det är så blekt. Men visst är det läckert.

Postat av: Helena

Vilket spännande liv/hus du har Ninni! Jag vill se jag vill se..

2007-07-12 @ 00:16:51
URL: http://www.missmatch.blogg.se
Postat av: Ninni

Anar jag ironi Helena? Tack för senast. Det var skitkul!

2007-07-12 @ 13:32:28
URL: http://kellandersisters.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback